Šlo sestavit něco jiného než velkou koalici?

Prostějov celkem pohodlně sestavil vládu na další čtyři roky. Vítězná ČSSD se dohodla s druhou ODS na rozdělení resortů a po ustavujícím zastupitelstvu začnou vládnout městu. Vlídná tvář rychlé dohody však dostává svoji odvrácenou podobu v celostátním měřítku, kde se vedou široké diskuse o přijatelnosti vlád tzv. velké koalice na radnicích měst a obcí. Položme si však otázku, šlo to v Prostějově udělat jinak?

Podíváme-li se na věc čistě matematicky, připadala ve městě na Hloučeli v úvahu trojice koalic (samozřejmě, nebudeme-li počítat širší než nabízené varianty): kromě dohodnuté spolupráce ČSSD s ODS to byla dohoda sociální demokracie s komunisty a téže strany s TOP 09. První varianta skýtala nebezpečí vstupu nereformované komunistické strany na prostějovskou radnici a nebezepčný precedent. Druhá alternativa byla také kontroverznější než velká koalice – jednak by šlo o spolupráci staré s novou stranou, přičemž tato charakteristika je na řadě radnic ještě důležitějším dělítkem než klasické pravolevé rozlišení. Druhý zádrhel takového uspořádání by pak samozřejmě spočíval v odlišných ideových základech ČSSD a TOP 09, přičemž TOP 09 je (nebo se tak alespoň deklaruje) jako pravicovější strana než ODS. Mohla si ČSSD dovolit takový odstup od svého programu? Velká koalice se v takovém uspořádání jeví jako nejrozumnější a nejpochopitelnější řešení.

Diskuse o velkých koalicích jsou však v celostátních médiích zmiňovány ještě v jedné souvislosti, a to „údajných“ neviditelných vazbách místních podnikatelů na dvě největší strany a nebezpečí podřízení politiky úzkým ekonomickým zájmům. Toto nebezpečí Prostějov rozptyluje jen z poloviny – zatímco vítěznou ČSSD reprezentují z více jako poloviny stávající představitelé radnice, včetně obou místostarostů, a hrozba pokračování zakořeněných vazeb tu existuje, ODS vstupuje na radnici ve zcela novém složení. Nekandidoval za ní žádný ze stávajících nejvyšších představitelů města a pouze dva ze čtyřech nominantů za ODS působili v minulém funkčním období v Radě (jeden ze zástupců ODS v Radě je dokonce nováčkem i v zastupitelstvu). Je tak legitimní se ptát, minimálně v případě ODS, jaké propojení radnice s byznysem by mohlo hrozit?

Snižování komunální politiky na rozhodování o tom, kde který chodník bude položen a jaká se opraví silnice, je velkou mystifikací. Na městě, zvláště velikosti Prostějova, se rozhoduje o velkých investicích a rozhodnutí, zda tam či onde postavíme obchodní dům nebo aquapark,nebo nepostavíme nic a budeme šetřit, je vrcholně politické rozhodnutí, vycházející z priorit jednotlivých zastupitelů, které nejsou ani špatné, ani dobré. Jsou prostě odlišné, a tedy politické.

Někdy je však třeba přilišné ideologičnosti ustoupit a hledat pragmatická řešení. Velká koalice na prostějovské radnici představuje rozhodně přijatelnější řešení než návrat strany s totalitní minulostí k moci, respektive vstup nezkušených nováčků z dosud nečitelné strany do koalice se stabilní a jinak ideově zaměřenou formací. V tomto směru je nejnovější uspořádání v Prostějově nutné brát jako nejmenší ze všech zel, které z volebních výsledků hrozily.

Článek vyšel původně v Týdeníku Prostějovska 3. listopadu 2010.

Zadáno: 2010-11-06 12:35

Dotčená obec: Prostějov

Zobrazeno 2178x

Zadal: Zbyněk Klíč
E-mail: zbyna.klic@seznam.cz
URL:

Odtvítovat Sdílet přes facebook Odeslat e-mailem


HLEDAT